top of page
past / 2024

城戸 保 Tamotsu Kido

「駐車空間、文字景、光画」 

   "Parking space, Text landscape, Light painting"

January 20 (sat) - February 17 (sat), 2024

Opening reception: January 20, 18:00-19:00​

Press Release   EN / JP
KIDO_hagiwara1.jpg

"駐車空間、文字景、光画" "Parking space, Text landscape, Light Painting" 2024 Installation view

kido jpa

この度、HAGIWARA PROJECTSでは、1月20日(土)より、城戸保の個展「駐車空間、文字景、光画」を開催します。

城戸は、1974年生まれ、愛知県立芸術大学で油画科に進みましたが、その当時から独学で写真を学び、ゼラチン・シルバープリントで風景や動物の形や影をシンメトリーに映し出す手法に取り組んでいました。その後、より身近で日常に潜む美を捉えるために、主に郊外の都市や住宅地の風景を撮影しています。

城戸の作品において特徴的なのは、塗料が剥げてしまった家屋や、ポスター、または錆びたドラム缶や、物置のようになった廃車など、雑然とした風景を捉える点です。これらは通常ほとんど無視されがちな風景ですが、城戸はその中に潜む「美しさ」を見事に引き出し、新たな風景へと置き換えます。

城戸によって切り取られた風景は、具象的な対象を写しながら、色彩と形の絶妙な調和によって抽象的な表現として捉えることができ、観る者に独自の感性と解釈の余地を提供しています。城戸は写真を通じて物の本質を捉えるだけでなく、それを光と組み合わせて新たな視点から見せることで、わたしたちが見過ごしがちな世界の豊かさを表現しています。その独自の視点と技術により彼の作品は、写真が持つ可能性を最大限に引き出しています。

ーーーーーーーー

「駐車空間、文字景、光画」 

「駐車空間」「文字景」は、「風景画」シリーズから派生した作品である。私の仕事の要は、大判カメラのアオリ表現を軸に水平と垂直を意識し、世界の平衡と画面が均衡する重心を探り、光の現象と色彩が交差する特異な視点(位置、層)をフレーミングし確定する事である。そしてフィルムをデータ化する際は、画家が画面と対峙するように色価を決定する。絵画に於ける明度や彩度のバルール操作を写真に応用した作品である。

 

「駐車空間」は、車に対して特に思い入れや拘りのない私が近年執着している「風景画」である。撮影の選定基準は、車が置かれている空間に対しての光や色を伴った「状況」である。兎に角、自分のアナログなアンテナが一瞬ビビッと反応するかどうかが大事なのだ。「駐車空間」だけではなく、「風景画」シリーズは無人風景ではあるが、何処か人の気配を感じさせる光景である。

 

巷の風景は、広告看板や道路標識などの混沌とした文字で溢れている。私は過去に15年程、自然界に於ける右や左のあり方、動物の身体に於ける模様のあり方といった主題で、型や法則を意識した白黒写真による表現を行なっていた。白黒写真は静謐で、ある特定の時間や場所を抽象化し、暗室作業で絵作りが出来る事に惹かれた。何よりもゼラチンシルバープリントの深くて彩度の高い黒が好みだった。だから派手で情報過多な看板は、真っ先にファインダーから避ける対象であり、そこに何らかの美を見つける事は困難だった。その頃の私が、現在の「文字景」を見たら少し驚くかも知れない。

 

2018年から継続して制作している「光にかえす」シリーズを、今展覧会から「光画」に名称変更した。理由は単純で、今回は漢字を並べたタイトルが好ましかったからである。これらは、偶然の失敗から写真に於ける「やってはいけないこと」や「間違った道具の使い方」に着目する事で生まれた。同一の構図で撮影した36枚撮りのカラーネガフィルムを撮影後、カメラの蓋を僅かに幾度も開けながらフィルムを巻き戻す事で、画面上にランダムな異次元の光の層を現出させる。そして作為と無作為がせめぎ合う中で、選りすぐりの偶然を伴った写真を選定する。私の思惑を超えた選りすぐりの偶然は、作品として必然となる。

 

城戸 保

 

作家略歴:
1974年三重県生まれ。2002年、愛知県立芸術大学大学院美術研修科修了。近年の展覧会に、「コレクション 反射と反転」 豊⽥市美術館 (2022, 愛知)、「瀬⼾現代美術展2022」菱野団地各所 (2022, 愛知)、「駐⾞空間 / 絵画建築 / 案⼭⼦」HAGIWARA PROJECTS (2021, 東京)、「光—呼吸 時をすくう5人」原美術館(2020, 東京)、「織り目在りか」一宮市(2018, 愛知)、「アッセンブリッジ・ナゴヤ 2016 現代美術展 |パノラマ庭園-動的生態系にしるす-」名古屋港エリア(2016, 愛知)、「ほんとのうえのツクリゴト」岡崎市旧本多忠次邸(2015, 愛知)など。

 

We are delighted to announce the upcoming solo exhibition, "Parking space, Text landscape, Light painting" by Tamotsu Kido at HAGIWARA PROJECTS, starting from January 20th (Saturday).

Born in 1974, Kido initially pursued oil painting at Aichi Prefectural University of the Arts. However, he independently delved into photography during that period, focusing on the symmetrical portrayal of landscapes, animals, and their shadows using gelatin silver prints. Subsequently, in his quest to capture the hidden beauty in everyday life, he primarily captures suburban and residential landscapes.

What distinguishes Kido's work is to capture cluttered scenes, such as houses with peeling paint, torn posters, rusty drums, or abandoned cars turned into makeshift storage. While these scenes are often overlooked, Kido skillfully extracts the "beauty" within them, transforming them into entirely new landscapes.

Kido's perspective allows him to depict landscapes in a concrete manner while presenting them as abstract expressions through the exquisite harmony of color and form. This approach provides viewers with ample room for interpretation. Beyond capturing the essence of objects through photography, Kido combines them with light to showcase the richness of the often unnoticed world, expressing the depth of our surroundings from a fresh perspective.

Through his unique viewpoint , Kido maximizes the potential inherent in photography. 

ーーーーーーーー

"Parking Spaces, Textual Landscapes, Light Paintings"

"Parking Spaces" and "Textual Landscapes" are works derived from the "Landscape" series. The essence of my work revolves around the expression of large-format camera aesthetics, consciously incorporating horizontal and vertical elements. I seek to find a balance in the world and create a center of equilibrium on the canvas. Framing the unique perspectives (positions, layers) where the phenomena of light and colors intersect is crucial. When digitizing the film, I determine the color values as a painter would confront a canvas, applying the principles of brightness and saturation control in painting to photography.

"Parking Spaces" is a recent fascination of mine in the "Landscape" series, despite my lack of particular attachment or obsession with cars. The selection criteria for shooting involve the "situation" with light and color in the space where the car is placed. Above all, it's crucial for my analog antenna to respond instantly to the scene. Not only in "Parking Spaces," but the "Landscape" series, in general, presents unmanned landscapes that still evoke a sense of human presence.

Urban landscapes are overflowing with chaotic characters like advertising billboards and road signs. About 15 years ago, I focused on themes such as the orientation of right or left in the natural world and the patterns on animal bodies, expressing them through conscious black and white photography with forms and rules. Black and white photography, being tranquil, allows abstraction of specific times and places, and the process of creating images in the darkroom appealed to me. Above all, I loved the deep and highly saturated black of gelatin silver prints. Therefore, flashy and information-overloaded signs were the first subjects to avoid through the viewfinder, making it difficult to find any beauty there. The me of that time might be a little surprised if I see the current "Textual Landscapes."

The series I have been consistently creating since 2018, titled "Reflecting in Light," has been renamed to "Light Paintings" for this exhibition. The reason is simple; I preferred the title with arranged Chinese characters this time. These works were born by focusing on the "things not to do" or "incorrect use of tools" in photography through accidental failures. After shooting a 36-frame color negative film with the same composition, I rewind the film by slightly opening the camera's lid multiple times, revealing random layers of dimensional light on the screen. In the clash between intention and randomness, I select photographs with carefully chosen accidents. The carefully chosen accidents beyond my expectations become inevitable as artworks.

Tamotsu Kido"

 

 

Tamotsu Kido
Born in 1974 in Mie Prifecture, Japan. Lives and works in Nagoya, Aichi. He graduated from Master Course at Aichi University of the Arts in 2002. Recent exhibitions includes  “collection Reflection and Inversion”Toyota Municipal Museum of Art (2022-23, Aichi), “Seto Contemporary Art Exhibiton” Seto-city (2012, Aichi),“Time Flows: Reflections by 5 Artists” Hara Museum (2020, Tokyo),  “Walking in Textiles- Contemporary Art in Ichinomiya” Orinasu Ichinomiya (2018, Aichi), “Assembridge NAGOYA 2016” Minato, Nagoya (2016, Aichi), "Play on the facts" Okazaki City Former Residence of Honda Tadatsugu (2015, Aichi), "kamino kumano" Mie Prefectural Art Museum (2015, Mie)
Public collection: Toyota Municipal Museum of Art

kido en
bottom of page